Groente en fruit

Groente en fruit, de belangrijkste leveranciers van voedingsvezels, vitaminen en mineralen! Hoe veel mensen hebben niet dagelijks de beslissing of ze voor een gezonde snack kiezen of een minder gezonde snack kiezen? Het eten van groente en fruit is zo ontzettend belangrijk en dat leest u ook verder in dit blog! Verder in dit blog worden vragen beantwoordt zoals; wat is het verschil tussen groente en fruit, wat zijn de voordelen van het eten van groente en fruit, wat is wel of geen groente/fruit, wat is de gezondste groente en fruit, hoeveel groente en fruit heb je nodig, waar bewaren Nederlanders hun gezonde vruchten en is dit de juiste plek? 

Fruitboer aan huis (Pim Versluis)

Wat is het verschil tussen groente en fruit?  

Veel mensen vragen zich af wat nou precies het verschil is tussen groente en fruit. Het verschil is niet in één zin of kleine beschrijving uit te leggen. Het gaat er namelijk om vanaf welk standpunt je het bekijkt. Wij maken het u niet moeilijker dan nodig, dus geven wij u het antwoord dat u wilt horen! Fruit en groente zijn beide plantkundige termen. Alle suikerhoudende eetbare vruchten die rauw gegeten kunnen worden verstaan we onder ‘fruit’. Alle andere eetbare delen van planten worden dan verstaan als ‘groente’. Fruit heeft dus vrijwel uitsluitend betrekking op vruchten en schijnvruchten. Maar groente heeft dus betrekking op alle eetbare delen van een plant, zoals de bladeren en stengels.

Je kunt de conclusie trekken dat het definitieve verschil tussen groente en fruit niet makkelijk is en er eigenlijk geen echt verschil is te bepalen! Hetgeen wat wij u wel kunnen vertellen is dat het enorm belangrijk is om elke dag genoeg groenten en fruit te eten. Van beide moet u per dag een bepaald portie binnenkrijgen (dit wordt later in dit blog nog behandelt). Als u denkt dat u met iets meer fruit eten, het portie groente verminderd heeft u helaas geen gelijk. In groente en fruit zitten andere voedingsstoffen.

“Bij elkaar zijn er ongeveer 400 soorten fruit en groenten. 150 soorten groente en 250 soorten fruit!”

Groente en/of fruit?

  1. Wist u dat watermeloen helemaal geen fruit is, maar een groente! Dit komt omdat de watermeloen eigenlijk familie is van de komkommer en het is dus eigenlijk een (vrucht)groente.
  2. Wist u dat tomaten ook geen groente zijn maar fruit, maar toch noemen heel veel mensen het wel een groente. Hierover is iemand in Amerika een rechtszaak gestart en die heeft hem ook gewonnen. Hierdoor is de tomaat nu officieel een fruit.
  3. Eén van de best verkochte ‘groentes’ paprika behoort eigenlijk ook tussen het rijtje fruit! Een paprika is namelijk een vrucht, omdat een paprika uit de bloem van de plant groeit.
  4. Ook moeten we pompoenen zien als fruit, omdat een pompoen zaadjes heeft.
  5. Als laatste hebben wij een feitje voor u die u misschien niet had zien aankomen. Namelijk de erwten! De schil/buitenkant van erwten is groente, maar de bolletjes binnenin zijn fruit! Vrij ingewikkeld allemaal, maar de bolletjes binnenin hebben de zaadjes die nodig zijn om te kunnen ontwikkelen.
Groente en fruit

“Het duurste fruit ter wereld is de Yubari meloen! De enige plek waar deze meloen word verbouwd is in het dorpje Yubari. 2 stukjes fruit kosten gemiddeld €23.000!”

Wat zijn de voordelen van fruit en groente?

Groente:

In groente zitten ongelooflijk veel belangrijke voedingsstoffen, zoals voedingsvezels, mineralen en vitamines. Wat zit er onder andere in groente? Vitamine A, vitamine C, ijzer, calcium, kalium en foliumzuur. Zoals hierboven vermeld levert groente dus veel voedingsstoffen, maar daarnaast levert groente ook nog eens weinig calorieën! De voordelen hierboven genoemd zorgen daarmee dus ook voor voordelen voor de gezondheid en zorgt voor een lager risico op chronische ziekten. Nog 2 kleine tips, was je groente altijd goed onder stromend water zodat je al het stof en vuil verwijdert. Als laatste is het eten van seizoen fruit het beste voor het milieu en zijn er verschillende fair trade en milieu keurmerken voor groente.

Fruit:

In fruit zitten ontzettend veel vitamines, mineralen, vezels en andere bioactieve stoffen! Fruit heeft op lange termijn dezelfde voordelen als groente. Dit is het voordeel dat fruit en dus ook groente een beschermende werking hebben tegen chronische ziektes! Ziektes zoals Alzheimer, longziektes, diabetes, bepaalde kankers en hart- en vaatziektes. Daarnaast heeft fruit op de korte termijn super veel voordelen die ik nu even voor u op een rijtje ga zetten. Ten eerste bevordert fruit eten de weerstand, omdat de vitamines C, E en B6 het lichaam versterkt tegen bijvoorbeeld verkoudheid, griep en dus ook corona! Ook past fruit eten perfect in de gezonde leefstijl van veel mensen. Dit komt omdat er in fruit veel vezels zitten en weinig calorieën. Dit betekent dat je eerder voldaan bent na wat stukken fruit en minder zin hebt om nog wat ongezonde snacks te eten. Verder bevordert fruit eten de stoelgang, omdat de hoeveelheid vezels zorgen voor meer stoelgang en een versnelde doorgang in de darmen. Als laatste voorkomt fruit eten een ijzertekort, levert het energie, verlaagd de bloeddruk, verbetert de huid en het gezicht!

Hoeveel groente en fruit heeft u nodig?

Groente:

Hoeveel groente moet je op een dag eten? Het voedingscentrum raadt een volwassen persoon aan om iedere dag minimaal 250 gram groente te eten. Recenter onderzoek heeft aangetoond dat meer groente, zo’n 400 gram per dag beter zou zijn. Tot nu toe is het advies van het voedingscentrum het meest duidelijk en is dat in ieder geval wat je op een dag moet eten! Dit zijn wat voorbeelden van 250 gram groente:

  1. Rond de 7 tomaatjes voor tussendoor en sperziebonen bij de warme maaltijd.
  2. Tomatensoep voor de lunch, worteltjes voor tussendoor en witlof bij de warme maaltijd.
  3. Brood met reepjes paprika, andijviestamppot en een salade met sla, komkommer, tomaat en radijs.

Fruit:

Hoeveel fruit moet je per dag eten? Als het om fruit gaat, raadt het voedingscentrum 2 porties fruit aan per dag. Dit is ongeveer 200 gram fruit en wordt als advies gegeven bij een volwassen persoon. Veel mensen vragen zich af of je ook te veel fruit kunt eten. Het antwoord hierop is ja, want als je te veel fruit eet krijg je ook te veel fruitsuikers binnen die snel omzetten in vet. 2 tot 4 stukken fruit per dag is goed! Hieronder geef ik wat voorbeelden van 200 gram fruit per dag:

  1. Fruitsalade en een appel
  2. Een banaan en 2 kiwi’s
  3. Mandarijnen en een peer
  4. Druiven en een sinaasappel
  5. Bramen met rood fruit

Meer informatie over Fruitboer aan huis?

Het belangrijkste bij Fruitboer aan huis is dat u geen nummer bent maar een persoon, daarom bieden wij een persoonlijke klantenservice. U kunt gemakkelijk contact opnemen via de telefoon, e-mail en het contactformulier op deze pagina.

Openingstijden

Monday- Thursday:8:00-18:30 Hrs
(Phone until 17:30 Hrs)
Friday - 8:00-14:00

Contactgegevens

Achterom 1a Barendrecht
Email: info@go-hoen.nl